پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227149
ATC درست کار کرد/ علت برخورد قطار، خطاي انساني است
تاریخ انتشار : 1395/09/07 09:11:38
نمایش : 1034
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه کميسيون رسيدگي به سوانح راه‌آهن در حال بررسي اين مسئله است که دستور حرکت قطار دوم درچه وضعيتي صادر شد، گفت: خطاي انساني باعث برخورد دو قطار شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عباس آخوندي در گفتگو با شبکه خبر صدا و سيما با اشاره به تشکيل کميسيون بررسي سوانح راه‌آهن در خصوص سانحه برخورد دو قطار در محور دامغان- سمنان اظهار داشت: امروز در اين جلسه که با حضور معاون اول رئيس‌جمهوري برگزار شد، گزارشي از شرح ماجرا و اتفاق رخ‌داده با توجه به وجود يک سيستم تمام‌اتوماتيک براي کنترل قطار و سير و حرکت ارايه و از مسئولان فني خواسته شد تا اين مدارک را جهت ارائه به مردم در اختيار صداوسيما قرار دهند.

وي افزود: طبق اين گزارش، قطار اول در ساعت ۶:۳۰ دقيقه در حدود ۵ کيلومتري ايستگاه هفتخوان به دليل مشکلات فني متوقف مي‌شود و به همين خاطر تمامي تراک‌هاي مسير به حالت قرمز درمي‌آيند تا قطار بعدي نتواند با قطار جلوي تصادم پيدا کند.

وزير راه و شهرسازي بيان داشت: قطار بعدي که از تهران حرکت خود را آغاز کرده در ساعت ۷:۱۳ دقيقه به نزديک ايستگاه مي‌رسد، اما بلافاصله سيستم اتوماتيک قطار را متوقف مي‌کند و جلوي حرکت قطار را مي‌گيرد که تا اين لحظه سيستم کنترل هوشمند قطار به وظيفه خود به‌خوبي عمل کرده است.

آخوندي ادامه داد: سپس لکوموتيوران با مرکز کنترل ترافيک تماس مي‌گيرد و اعلام وضعيت مي‌کند و دقيقاً در همين لحظه خطاي انساني حاصل مي‌شود که مرکز CTC اجازه حرکت به‌قطار را صادر مي‌کند که منجر به برخورد با قطار جلويي و وقوع حادثه مي‌شود.  

به گفته وي، کميسيون رسيدگي به سوانح راه‌آهن در حال بررسي اين مسئله است که در چه وضعيتي اين دستور صادر و چگونه چنين خطايي را مرکز CTC مرتکب شده است. لذا اين کميسيون طي ديروز و امروز تشکيل جلسه داده است و تمام مکالمات بين لکوموتيوران و مرکز کنترل ترافيک را از روي صوت‌هاي ضبط‌ شده پياده کردند و دقيقاً گوش دادند و موضوع در دست بررسي است.

وزير راه و شهرسازي ضمن ابراز اميدواري نسبت به اعلام نتايج بررسي سانحه از سوي کميسيون بررسي سوانح راه‌آهن در اسرع وقت خاطرنشان کرد: علاوه بر اينکه جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهوري هيئت ۵نفره‌اي شامل آقايان ترکان، استانداران دو استان، مديرعامل اسبق راه‌آهن و يکي از کارشناسان را مسئول رسيدگي به اين پرونده کرده است، بنده نيز به تمامي معاونان خود از جمله معاون حمل‌ونقل و مديرعامل شرکت راه‌آهن و ساير اعضاي کميسيون سوانح راه‌آهن دستور  داده‌ام که تمام اطلاعات را در اختيار مهندس ترکان قرار دهند تا هيچ اطلاعاتي باقي نماند.

آخوندي با اشاره به هدف از اتخاذ چنين تصميمي گفت: در نظر داريم تمام اطلاعات را به‌صورت شفاف در اختيار مردم قرار دهيم و هم‌زمان با بررسي کميسيون عالي سوانح، شرکت راه‌آهن نيز از مجاري اداري به پرونده ورود پيداکرده است و در حال بررسي فرايندها و خطاهاي اداري هستند و اميدواريم بتوانيم بدون فوت وقت علت حادثه  را به‌طور دقيق مشخص کنيم و با افرادي که قصور و بي‌تدبيري داشتند برخورد صورت گيرد.

وي تصريح کرد: سيستم‌هاي CTC و ATC به خاطر وقوع حادثه در سه سال قبل در محور مشهد نصب شد تا از عامل انساني در وقوع حوادث ريلي جلوگيري شود. اما مجدد نياز داريم که تمام فرايندها و اقدامات را بار ديگر جز به جز کنترل کنيم تا فارغ از اينکه  مقصران مورد توبيخ قرار گيرند از جهت فرايندي هم مطمئن شويم تمام فرايندها به شکل صحيح پيش مي‌رود و مجدداً چنين خطايي رخ نخواهد داد.

 وزير راه و شهرسازي با اشاره به زمان ارائه نتايج  کميسيون سوانح راه‌آهن گفت: تا حدود زيادي در حال حاضر براي ما موضوع مشخص‌شده زيرا تمام اطلاعات در سيستم ثبت‌شده است و تمام اطلاعات لحظه‌به‌لحظه حرکت قطارها و حتي مکالمات بين لکوموتيوران و مرکز کنترل ترافيک ثبت‌شده است و قاعدتاً نياز است که کميسيون تمام دست‌اندرکاران را مورد بازخواست قرار دهد و بازجويي کند که چرا مجوزها خارج از حالت اتوماتيک و روند کنترل ترافيک صادر شده است و از طرفي بايد نقص فني قطار اول را بررسي کنيم. در واقع کميسيون نياز به دريافت اطاعات بيشتري دارد.

آخوندي خاطر نشان کرد: گزارش اين کميسيون پس از تکميل و دستيابي به نتايج در اولين فرصت به اطلاع مردم مي‌رسد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html